GaborStore
Over Gabor
Welkom bij GaborStore, waar passie voor schoenen en jarenlange traditie samenkomen. Gabor, een familiebedrijf uit Zuid-Duitsland, is sinds 1949 een toonaangevende naam in de schoenindustrie. Als het bekendste merk voor damesschoenen in Duitsland, verovert Gabor nu ook Nederland met stijlvolle, comfortabele en kwalitatief hoogwaardige schoenen.
Bij M-Retail zijn we trots om het bedrijf achter GaborStore te zijn. Wij richten ons volledig op het merk Gabor, dat een compleet assortiment damesschoenen, tassen en accessoires biedt. Onze missie? U voorzien van de mooiste schoenen die niet alleen modieus zijn, maar ook perfect passen en betaalbaar zijn.
Vanuit ons hoofdkantoor in 's-Hertogenbosch werken we hard om ervoor te zorgen dat Gabor schoenen altijd bij u in de buurt beschikbaar zijn. Naast onze uitgebreide webwinkel kun je ook terecht in een van onze 8 GaborStores verspreid over het land. Je vindt ons in: Alkmaar, Arnhem, Den Bosch, Den Haag, Enschede, Haarlem, Breda en Utrecht. In onze winkels staan onze medewerkers klaar om u te helpen de perfecte schoenen te vinden en u te voorzien van deskundig advies.
Bij GaborStore draait alles om u en uw perfecte paar schoenen. Kom langs in een van onze winkels of bezoek onze webshop en ontdek het zelf!
Geschiedenis
Gabor heeft een rijke geschiedenis die ver teruggaat tot in de vorige eeuw. Hieronder vind je een overzicht van een aantal belangrijke gebeurtenissen in die geschiedenis.
1949
Bernhard en Joachim Gabor richten hun schoenfabriek op in Barmstedt, vlakbij Hamburg. Ze beginnen met het produceren van schoenen voor iedereen. Dankzij een ruil met het gouden zakhorloge van hun vader bemachtigen ze hun eerste naaimachine, een Singer 34. De broers gebruiken de Amerikaanse California-maakwijze, zodat ze zonder uitgebreid machinepark kunnen produceren.
1951
Gabor is het eerste Duitse bedrijf dat een machine inzet voor het produceren van kant-en-klare zolen (prefinished zolen).
1952
De broers bouwen hun eerste eigen fabriek in Barmstedt (August-Christen-Straße). De Gabor California’s zijn een groot succes en handelaren betalen vooruit om ze geleverd te krijgen. Gabor wordt hiermee een bekende naam binnen de wereld van de schoenaanbieders.
1955
De California’s worden opgevolgd door Ago-ballerina’s. De productie stijgt tot bijna 200.000 paar schoenen per jaar.
1956
Gabor is het eerste Duitse bedrijf dat voorgeproduceerde zolen gaat gebruiken (voor de Ago-productie). Zelfs in de VS is dat op dat moment nog zeer gewaagd.
1959
Gabor breidt uit en bouwt een tweede fabriek in Barmstedt. Deze fabriek is voor die tijd hypermodern en heeft ideale productie- en arbeidsomstandigheden. Het bedrijf kan de productie nauwelijks bijhouden en verdeelt de schoenen op basis van quota.
1960
Als eerste schoenenproducent biedt Gabor hakken met stalen achterlappen aan. De collectie wordt als gevolg van het creatieve en technische niveau steeds aantrekkelijker en Gabor breidt uit naar Oostenrijk. In Spittal an der Drau start het bedrijf een productie-eenheid.
1961
De Gabor verkoopmaatschappij in Zug wordt opgericht voor de groeiende vraag uit Zwitserland.
1962
Door serieproductie kan Gabor boxcalfpumps tegen heel scherpe prijzen aanbieden. Tot dusver was dit alleen mogelijk voor runderboxschoenen.
1964
Ook in Spittal (Oostenrijk) wordt een eigen Gabor fabriek gebouwd. Nieuwe exportlanden worden aangeboord.
1965
Gabor krijgt bezoek van schoenenexperts uit de VS en andere industrielanden vanwege hun productiemethoden. De bouw voor het nieuwe hoofdkantoor start in Rosenheim.
1966
Medeoprichter Bernhard Gabor overlijdt dit jaar. De nieuwe standplaats wordt Rosenheim, waar het nieuwe hoofdkantoor in gebruik wordt genomen. Ongeveer 60 families verhuizen hiervoor van Barmstedt naar Rosenheim, een uniek moment in de branche.
1969
Gabor neemt een tweede fabriek in Spittal (Oostenrijk) in gebruik, waarmee Gabor's naam als kwaliteitsmerk definitief wordt gevestigd. In Oldenburg/Holstein richt het bedrijf een stikkerij op.
1970
Gabor is enorm gegroeid. Het heeft nu 1.700 medewerkers in dienst, produceert 18.000 schoenen per dag en levert aan ruim 5.000 schoenenspeciaalzaken over heel Europa. Ook wordt het merk Gaby gelanceerd, dit is een jong programma met als motto ‘veel schoen, veel chic voor weinig geld’.
1971
De omzet van Gabor overschrijdt de magische grens van 100 miljoen Duitse mark. AnaNina, het nieuwe comfortprogramma van Gabor, komt op de markt. Dit is de voorloper van wat nu Gabor Comfort heet.
1973
Opnieuw uitbreiding in Spittal, er wordt een modern magazijn gebouwd. In Iran begint Gabor de Gabor Iran Shoe Company als joint-venture. Verder wordt er in Iran een nieuwe productie-eenheid gebouwd en in bedrijf genomen.
1976
Inmiddels produceert Gabor naast Spittal en Lienz (Oost-Tirol) nu ook in Villach. Het bedrijft neemt het in problemen geraakte Medicus over en stelt zo 100 arbeidsplaatsen veilig.
1977
Gabor goes USA en richt een verkoopkantoor op in de VS. Om precies te zijn in het Empire State Building in New York.
1978
De omzet is gegroeid naar ruim 200 miljoen Duitse mark. Inmiddels werken meer dan 3.000 medewerkers hard om elke werkdag 25.000 paar schoenen te produceren. In Rosenheim neemt Gabor een modern magazijn in gebruik.
1979
Een nieuwe productie- en magazijnhal in Spittal wordt in gebruik genomen. Gabor bestaat 30 jaar en dat wordt gevierd met een groot feest voor alle medewerkers.
1980
Gabor neemt het Amerikaanse Prague’s over en krijgt zo toegang tot de Amerikaanse markt. Tegelijkertijd huurt Gabor ruimtes in Deutschlandsberg om te beginnen met de productie van schachten. Door het omvallen van de regering worden de bedrijfsactiviteiten in Iran stopgezet.
1982
In Deutschlandsberg wordt een nieuwe fabriek officieel geopend en in Zwitserland wordt een nieuw gebouwd kantoor in gebruik genomen. In Rosenheim wordt voor de vierde keer uitgebreid. De productiehal wordt vergroot en verbonden met het magazijn.
1983
Gabor verdeelt het aanbod in doelgroepen. Door import uit het Verre Oosten wordt de markt overspoeld met goedkope schoenen. Gabor reageert hierop door bepaalde onderdelen te importeren uit goedkopere landen of ze zelf te produceren in het buitenland.
1984
In 1984 leidt Gabor ruim 300 stagiaires op, elke tiende medewerker is een stagiair. Op deze manier houdt het bedrijf goed opgeleide mensen in dienst.
1986
De handel met het Oosten, die via Oostenrijk loopt, komt bijna stil te liggen door het gebrek aan buitenlandse deviezen. Gabor’s sterk stijgende omzet vertoont hierdoor een gevoelige daling. De markt zorgt ervoor dat de productie richting het buitenland verplaatst moet worden. Zo begint Gabor in Portugal met het maken van schachten.
1987
Samen met Holly Jolly’s Relaxing Shoes gaat Gabor de modieuze vrijetijdsmarkt op. CAD-technieken doen hun intrede in de modelontwikkeling en de stikkerij in Lienz wordt gesloten.
1990
Gabor is het bekendste merk van alle fabrikanten die alleen damesschoenen verkopen.
69% van alle vrouwen tussen 14 en 64 jaar kent het merk.
1991
In Silveiros (Portugal) wordt een nieuwe fabriek in bedrijf genomen. De allereerste fabriek in Barmstedt wordt gesloten. In het 43-jarige bestaan van Gabor zijn er exact 29.724.168 paar Gabor schoenen geproduceerd.
1992
Gabor krijgt de ‘Deutschen Lederwarenpreis’. Het bedrijf stopt de productie in Deutschlandsberg.
1994
Gabor bouwt een deel van de productiehal in Rosenheim om tot een creatief centrum. De nieuwe productlijn Gaborella richt zich op scherpe consumentenprijzen. Later zal deze lijn worden hernoemd naar Gabor Sport.
1996
In Slowakije opent Gabor een productiebedrijf. In Liptovsky Mikulas bouwt het bedrijf nog een extra fabriek voor de productie van schachten.
1997
Gabor trekt zich terug uit het Amerikaanse bedrijf. Daarnaast zet het bedrijf het Shop & Store Concept op.
1998
Een collectie herenschoenen wordt op de markt gebracht. Gabor haalt de hoogste omzetten ooit. In Duitsland maar liefst 276,1 miljoen Duitse mark en in het buitenland 157,9 miljoen Duitse mark. Verder beleeft het bedrijf haar hoogste productie ooit met 6,3 miljoen paar.
1999
Gabor bestaat 50 jaar.
2001
Gabor neemt de licentie voor Camel Active Footwear over en vergeeft er eentje voor Gabor Bags.
2003
De grootste daling van het bestedingspatroon sinds het einde van de oorlog in Duitsland heeft duidelijk effect op Gabor. De productiecapaciteit en kostenstructuur worden aangepast aan het teruglopende aantal orders. Gabor verplaatst daarnaast de fabricage van monsters van Rosenheim naar Spittal.
2004
Gabor geeft een licentie voor onderhoudsmiddelen af. De Portugese fabriek in Trofa wordt gesloten en Gabor concentreert zich op de fabriek in Silveiros.
2005
Medeoprichter Joachim Gabor draagt de leiding over aan zijn zoon Achim en wordt zelf lid van de Raad van Toezicht.
2006
Gabor brengt een even uitgekiend als briljant concept voor verschillende schachtwijdtes. Dit slaat in als een bom.
2007
De Gabor kinderschoen is een feit.
2008
De omzet van Gabor komt voor het eerst uit boven de € 300 miljoen. Aan het einde van 2008 zijn er 400 Gabor Shops en Shop-in-Shops. Het bedrijf neemt verder nog het Spaanse schoenmerk Snipe over.
2009
Gabor bestaat 60 jaar en heeft in die tijd in totaal 233,9 miljoen paar schoenen geproduceerd en verkocht.
2010
Op de Landesgartenschau in Rosenheim opent Gabor een schoenenmuseum. Ook voert het bedrijf de schoen met afroleffect in (Gabor Rollingsoft). Deze Gabor schoen verbetert de lichaamshouding op diverse manieren.
2011
Gabor geeft een licentie af voor pantoffels: Gabor Home.
2013
Gabor wint opnieuw een prijs voor het beste damesschoenenmerk in het TW-onderzoek damesschoenen. Medeoprichter en ‘schoenmaker uit passie’ Joachim Gabor overlijdt.
2014
Gabor schoenen zijn in 2014 al 50 jaar te koop in Nederland.